امنیت از نعمت‌های گمنام است که وقتی نباشد انسان متوجه ارزش آن می‎شود. «امنیت» یک نعمت بی‌بدیل بوده و در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، قضائی و غیره از نیازهای اصلی فرد و جامعه بوده و ایجاد گسترش آن نیز وظیفه آحاد ملت، حکومت‌ها و دولت‌هاست.
تعداد بازدید: ۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ - 31 December 2017

از روایات و ادعیه مربوط به وجود مقدس امام زمان(عج) استنباط می‎کنیم که با حکومت جهانی حضرتش، سنت‌های غلط را از بین می‎برد، غم و و اندوه حاصل از گرفتاری‎هایی که بشریت با آن دست به گریبان است از بین می‎رود، اضطراب و افسردگی ریشه‌کن می‎گردد، در صنعت و کشاورزی و معادن انقلابی بزرگ رخ می‎دهد، همه شهرها و روستاها در سراسر کره زمین آباد شده و دیگر منطقه محروم وجود ندارد، علوم مادی به کمال خود می‎رسد، حدود الهی آن‌طور که باید و شاید است اجرا می‎شود، دست دزد قطع شده و مانع زکاتش کشته می‌شود و همه احکام الهی به منصه ظهور و عمل می‎رسد.قرآن و سنت جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و از خرافات و تحریفات و بدعت‌ها پاک می‎گردد و خلاصه امنیت گسترش پیدا می‎کند.
آن‌چه حائز اهمینت است این است که امنیت از نعمت‌های گمنام است که وقتی نباشد انسان متوجه ارزش آن می‎شود.الان وضع امنیت در دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا یک کشوری سراغ داریم که در آن در شبانه‌روزی که می‎گذرد هیچ تجاوز، تهاجم و خطراتی که آدمی را تهدید می‎کند نباشد؟ خیر سراغ نداریم.
اگر چه از نظر امنیت کشورها با هم فرق دارند و کشور ما از این جهت در جایگاه خوبی قرار دارد ولی در زمان حضرتش، تجاوزات و تهاجمات و جنایت‌ها و هتک‌حرمت‌ها متوقف می‌گردد.به‌عنوان مثال خانمی ظرف پر از طلا را در دست گرفته و به‌تنهایی از این شهر به شهر دیگری می‎رود و کسی معترض او نمی‎گردد.
امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: «دشمنی‎ها از دل‌ها زدوده می‎شود، درندگان و چهارپایان با یکدیگر سازش می‎کنند، یک زن طبقی بر سر گذارده از عراق تا شام(از شرق تا غرب) تنها سفر می‌کند، همه جا قدم بر سرزمین سبز و خرم می‎گذارد و درنده‌ای او را نمی‎آزارد و دچار ترس و وحشت نمی‎شود».البته مراد از امنیت همه جور امنیت است.امنیت جانی چه از طرف اشخاص و حیوانات درنده و مذی و چه امنیت مالی و دوری از دستبرد و راهزنی است.
امام محمدباقر(ع) در تفسیر آیه «وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه و یکون الدین کله لله» تاویل این آیه، هنوز نیامده است ... پس زمانی‌که تاویل آن فرا رسد، مشرکان کشته می‎شوند، مگر این‌که موحد شوند و مشرکی باقی نماند و در حدیث دیگری می‎فرماید: با مشرکان جنگ می‎کنند تا این‌که موحد شوند و شریکی برای خداوند سبحان قرار ندهند.چنان امنیتی حاصل می‎شود که پیرزن کهنسال، از مشرق به مغرب می‎رود، بدون آن‌که کسی جلوی او را بگیرد.امنیت از ضروری‌ترین نیازهای بشر از آغاز زندگی‌اش است و پاسخ‌گویی به سایر نیازهای بشر در سایه وجود آن امکان می‌یابد و می‌توان امنیت را به‌عنوان یک نیاز فطری بشر تلقی کرد.
هیچ مکتب یا نظام حقوقی نمی‌تواند خود را نسبت به موضوع امنیت بی‌تفاوت قلمداد نماید زیرا امنیت گذشته از این‌که فی‌نفسه یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر است بلکه عامل مهمی برای رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است.
امنیت از نگاه آیات و روایات
از دیدگاه قرآن امنیت یکی از اهداف استقرار حاکمیت خداوند و خلافت صالحان است مضافاً این‌که تأمین امنیت از اهداف جهاد قلمداد شده و احساس امنیت از خصائص مؤمن است.
خداوند متعال در ایه ۳۳ سوره مائده در این رابطه فرموده است: «إِنَّمَا جَزَاء الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ؛ سزاى کسانى‌که با [دوستداران] خدا و پیامبر او مى‏‌جنگند و در زمین به فساد مى‏‌کوشند جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت‏ یکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید گردند این رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت».
در آیات ۹۳ تا ۹۸ سوره کهف که به داستان یأجوج و مأجوج می‌پردازد به‌نوعی به مسئله امنیت اشاره شده است. همچنین، آیه ۸ سوره تکاثر که می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ؛ سپس، در همان روز است که از نعمت [روى زمین] پرسیده خواهید شد» بنا بر تفاسیر موجود به بحث امنیت اشاره دارد.
پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: وطنی که امنیت و شادی در آن نیست خیری در آن نیست. همچنین، امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در همین رابطه فرموده‌اند که: «لاخیرفی الوطن الامع الأمن و المسره» از مفاد این دو حدیث چنین بر می‌آید که سرور و مسرت فرع بر امنیت بوده و شادی بدون امنیت بی معنی است. مضافاً اینکه از دیدگاه معصومین وطنی دارای ارزش و خیر است که دارای امنیت باشد و اصولاً کشور ناامن مورد توجه هیچ کس قرار نمی گیرد و رو به نابودی است.
در روایات دیگر منسوب به پیامبر اعظم(ص) آمده است؛ نعمتان مکفورتان؛ الأمن و العافیه؛ یعنی سپاس دو نعمت به‌جا آورده نشده و مورد ناسپاسی و ناشکری واقع شده‌اند، امنیت و عافیت. و حضرت امام سجاد(ع) نیز در دعای مشهور خود فرموده‌اند که «خدایا مرا خوف و ناامنی ضعیف و ناتوان نکرده تا قدر امنیت را بدانم».
همچنین، حضرت علی(ع) فرمودند؛ نعمت در دنیا امنیت و سلامتی جسم است و تمام نعمت در دنیا و آخرت وارد شدن به بهشت است. که اهمیت امنیت را بیان می‌‌کند و این‌که در روایات معصومین(ع) امنیت در کنار سلامتی ذکر شده است بیان‌گر اهمیت و ضرورت وجود و تأمین آن و تأثیر آن در سایر شئون زندگی بشر است. همه این آیات و روایات و موارد مشابه دیگر تماماً بیان‌گر توجه اسلام به مسئله امنیت است.
نام:
ایمیل:
* نظر: